PELATIHAN KONSEP PEMASARAN DALAM RANGKA OPTIMALISASI PEMASARAN PRODUK KHAS TAMIYANG
Main Article Content
Abstract
Community service is one of the three principles of higher education that has an impact on improving the quality of the people it serves. Maranatha Christian University is one of the universities that seeks to be able to provide the widest possible way to improve the quality of society in community service activities. We lecturers of Entrepreneurshipand Marketing Major as part of Maranatha Christian University make this happen through community service activities at GKP Tamiyang Indramayu. The community service activities discuss the marketing conceptdan its implication towards marketing of Tamiyang's unique products. The method of implementing PKM activities is carried out by training, in the form of exposure to marketing concepts and several things that can be applied in marketing of Tamiyang’s unique product. With this marketing concept training, it is hoped that they can find market potential and increase the knowledge of potential consumers on Tamiyang's unique products, so that it can become a strategy in marketing optimization of Tamiyang's unique products.
Pengabdian kepada masyarakat adalah salah satu tridharma perguruan tinggi yang memberikan dampak kepada peningkatan kualitas masyarakat yang dilayani. Universitas Kristen Maranatha adalah salah satu perguruan tinggi berupaya untuk dapat memberikan seluas-luasnya bagi peningkatan kualitas masyarakat dalam kegiatan pengabdian kepada masyarakatnya. Kami para dosen KBK Kewirausahaan dan KBK Pemasaran sebagai salah satu bagian dari Universitas Kristen Maranatha mewujudkan hal tersebut melalui kegiatan pengabdian kepada masyarakat di GKP Tamiyang Indramayu. Adapun kegiatan pengabdian masyarakatnya membahas tentang konsep pemasaran dan implikasinya terhadap pemasaran produk khas Tamiyang. Metode pelaksanaan kegiatan PKM dilakukan dengan pelatihan, berupa pemaparan mengenai konsep pemasaran dan beberapa hal yang dapat diaplikasikan dalam pemasaran produk khas Tamiyang. Dengan pelatihan konsep pemasaran ini diharapkan dapat menemukan potensi pasar dan meningkatkan pengetahuan konsumen potensial terhadap produk khas Tamiyang, sehingga dapat menjadi suatu strategi dalam optimalisasi pemasaran produk khas Tamiyang.
Article Details
References
America Marketing Association (AMA). Definition of marketing, 2013, www.ama.org/AboutAMA/Pages/Definition- of-Marketing.aspx. Accessed Oct. 15, 2016
Alma, Buchari. (2016). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.
Ittner, P. L, & Douds, A. F. (1997). Train the trainer: Instructors guide. Amherst, MA: HRD Press.
Kuswoyo, C. (2020). Pemasaran. Materi Pengabdian Masyarakat Tamiyang 23 Oktober 2020. Tidak dipublikasikan.
Kristiawan, A. (2020). Pemasaran Online (Online Marketing). Materi Pengabdian Masyarakat Tamiyang 23 Oktober 2020. Tidak dipublikasikan.
Kotler, Philip and Kevin Lane Keller, (2016). Manajemen Pemasaran. Edisi 12 Jilid 1 dan 2. Jakarta: PT. Indeks.
Kotler dan Gary Arsmtrong. (2016). Dasar-dasar pemasaran. Edisi 9 Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Liu, R. (2017). A Reappraisal of Marketing Definition and Theory. Journal of Eastern European and Central Asian Research. 4 (2), 1-7.
Martin, B. O., Kolomitro, K., dan Lam, T. C. M. (2014). Training Methods: A Review and Analysis. Human Resource Development Review. 13 (1), 11-35.
Milhem, W., Abushamsieh, K., dan Arostegui, M. N. P. (2014). Training Strategies, Theories and Types. Journal of Accounting – Business & Management. 21 (1), 12-26.