PENERAPAN METODE QUANTUM TEACHING PADA KEGIATAN ASISTENSI PENGAJARAN AKUNTANSI DI SMA TARSISIUS 1 JAKARTA

Main Article Content

Theresya Evelyne
Elsa Imelda
Sriwati

Abstract

Creating a pleasant learning atmosphere within the classroom is one of the keys to fostering interest and enthusiasm for learning in students. A fun and interactive learning atmosphere will help students more easily accept the material provided. Teacher-centered is a learning method that is generally carried out in learning activities in schools so that students become quickly bored and passive which results in learning outcomes that are not optimal. So from this problem the answer that may be used is to apply other methods in conducting learning. One method that may be used is the quantum teaching method. The quantum teaching method is a technique that focuses on interaction so as to create a fun and interactive atmosphere, so that students are motivated to learn and have the willingness to be actively concerned within the studying method. This quantum teaching method is applied in the teaching assistance program at SMA Tarsisius 1 Jakarta. The use of quantum teaching methods helps Tarsisius 1 Jakarta High School students to be more active in learning activities. The atmosphere in the study room is quite pleasant, does not seem stiff, and many students are willing to ask questions if they experience difficulties. It might be said that the approach to the quantum teaching method is very helpful in learning activities.


Menciptakan suasana belajar di kelas yang menyenangkan merupakan salah satu kunci dari menumbuhkan minat dan semangat belajar pada siswa. Suasana belajar yang menyenangkan dan interaktif akan membantu pelajar lebih praktis dalam menerima materi yang diberikan. Teacher-centered merupakan suatu metode pembelajaran yang umumnya dilakukan pada kegiatan pembelajaran di sekolah sehingga siswa menjadi cepat jenuh dan pasif yang mengakibatkan hasil belajar yang tidak maksimal. Maka dari permasalahan tersebut jawaban yang bisa digunakan adalah menerapkan metode lain dalam melakukan pembelajaran. Salah satu metode yang dapat diterapkan yaitu metode quantum teaching. Metode quantum teaching adalah sebuah metode yang berfokus pada interaksi yang akan menciptakan suasana kelas yang menyenangkan dan interaktif, sehingga peserta didik termotivasi untuk belajar dan memiliki kemauan untuk terlibat secara aktif pada proses belajar. Metode quantum teaching ini lah yang diterapkan dalam program asistensi mengajar di SMA Tarsisius 1 Jakarta. Penggunaan pendekatan quantum teaching membantu peserta didik SMA Tarsisius 1 Jakarta untuk mampu lebih aktif dalam kegiatan pembelajaran. Suasana belajar dalam kelas pun terbilang cukup menyenangkan, tidak terkesan kaku, dan banyak peserta didik yang mau bertanya jika mengalami kesulitan. Hal tersebut bisa dikatakan bahwa pendekatan dengan quantum teaching method sangat membantu dalam kegiatan pembelajaran.

Article Details

Section
Articles

References

A’la, M. (2010). Quantum Teaching. Buku Pintar dan Praktis. Jogjakarta. DIVA Press.

DePorter, B. (2005). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan Bandung: Kaifa.

DePorter, B. (2011). Quantum Teaching: Mempraktikkan quantum learning di ruang-ruang kelas. Bandung: Kaifa.

Harden, R., & Crosby, J. (2000). AMEE education guide no. 20: the good teacher is more than a lecturer: the twelve roles of the teacher. Medical Teacher.

Rumapea, G., Syahputra, E., dan Surya, E. (2017). Application of Quantum Teaching Learning Model to Improve Student Learning Outcomes. International Journal of Novel Research in Education and Learning. Vol. 4 (2).

Solihatin, E & Raharjo. (2007). Cooperative Learning Analisis Model Pembelajaran IPS. Jakarta: Bumi Aksara.