https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/issue/feed Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan 2024-10-31T17:37:15+00:00 Dr. Keni jmkfeuntar@fe.untar.ac.id Open Journal Systems <p align="justify">Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan e-ISSN 2657-0025 is a collection of articles created by students of Management Study Program, Faculty of Economics and Business, Universitas Tarumanagara, as a requirement to achieve Bachelor of Economics degree. Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan is published every year on January, April, July, and October by Management Study Program of Faculty of Economics and Business Universitas Tarumanagara. The articles provides researches’ findings on various topics in Management, especially Human Resource Management, Entrepreneurship, Marketing Management, and Financial Management.</p> https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32728 Faktor Penentu Price Earning Ratio Emiten Sektor Barang Konsumsi Periode 2018-2022 2024-10-31T15:01:43+00:00 Anggi Rantinus Tamba anggi.115200376@stu.untar.ac.id Ignatius Roni Setyawan ign.s@fe.untar.ac.id <div><span lang="EN-US">Penelitian ini menginvestigasi dampak faktor-faktor kinerja keuangan terhadap nilai suatu perusahaan sektor barang konsumsi di Bursa Efek Indonesia (BEI) selama periode 2018-2022. Perusahaan barang konsumsi memiliki peran penting dalam ekonomi sebagai pemasok barang konsumsi, dan kinerja keuangan mereka tercermin dalam harga saham, yang menjadi indikator penilaian pasar dan kepercayaan investor. Selama pandemi COVID-19, sektor ini mengalami penurunan permintaan dan kompleksitas faktor eksternal seperti menurunnya tingkat daya beli masyarakat dan juga faktor ekonomi seperti kehilangan pekerjaan atau menurunnya tingkat pendapatan yang membuat hal ini menekankan relevansi integrasi keberlanjutan dalam strategi bisnis. Rumusan masalah penelitian ini memfokuskan pada pengaruh variabel-variabel seperti profitabilitas, likuiditas, solvabilitas, dan aktivitas terhadap penilaian atas suatu perusahaan sektor barang konsumsi. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif dengan eksplorasi laporan keuangan selama periode tersebut, menggunakan metode kepustakaan dan observasi langsung pada laporan keuangan perusahaan yang terdaftar di BEI. Hasil penelitian menunjukkan bahwa EPS, ROA, dan DER secara parsial berpengaruh signifikan terhadap PER perusahaan barang konsumsi, sementara <em>Current Ratio</em> dan <em>Inventory Turnover</em> tidak memiliki pengaruh signifikan. Secara bersama-sama, kelima variabel tersebut secara signifikan memengaruhi PER perusahaan. Kesimpulan penelitian ini memberikan wawasan yang berharga bagi pelaku industri dan pemangku kepentingan pasar modal, sementara juga memberikan kontribusi akademis terhadap pemahaman kinerja keuangan perusahaan barang konsumsi di Indonesia.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">This research investigates the impact of financial performance factors on the value of a consumer goods sector company on the Indonesia Stock Exchange (IDX) during the period of 2018-2022. Consumer goods companies play a crucial role in the economy as suppliers of consumer goods, and their financial performance is reflected in stock prices, which serve as market valuation indicators and investor confidence. During the COVID-19 pandemic, this sector experienced a decline in demand and the complexity of external factors such as a decrease in purchasing power and economic factors like job loss or a decrease in income, emphasizing the relevance of sustainability integration in business strategies. The research problem formulation focuses on the influence of variables such as profitability, liquidity, solvability, and activity on the assessment of a consumer goods sector company. The research method used is a quantitative approach involving the exploration of financial reports during that period, using literature review methods and direct observation of financial reports of companies listed on the IDX. The research results show that EPS, ROA, and DER partially have a significant impact on the PER of consumer goods sector companies, while Current Ratio and Inventory Turnover do not have a significant influence. Collectively, these five variables significantly affect the PER of the company. The conclusion of this research provides valuable insights for industry players and capital market stakeholders, while also making an academic contribution to the understanding of the financial performance of consumer goods companies in Indonesia.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32729 Pemasaran Media Sosial, Ulasan Pelanggan, dan Kesadaran Merek terhadap Keputusan Pembelian Xiaomi 2024-10-31T15:08:36+00:00 Anggun Aisyah Syahri anggun.115200244@stu.untar.ac.id Arifin Djakasaputra arifind@fe.untar.ac.id <div><span lang="IT">Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui apakah pemasaran media sosial, ulasan pelanggan online dan kesadaran merek berpengaruh terhadap keputusan pembelian. Sampel yang diambil dari penelitian ini adalah 195 pengguna <em>smartphone </em>Xiaomi di Jakarta. </span></div> <div><span lang="EN-US">Metode <em>purposive sampling </em>digunakan dengan cara menyebar kuesioner secara online<em>, </em>kemudian diolah dengan menggunakan <em>smartPLS-SEM. </em>Hasil dari penelitian ini adalah pemasaran media sosial berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian. Kemudian ulasan pelanggan online memiliki pengaruh positif tetapi signifikan terhadap keputusan pembelian. Kesadaran merek memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">The purpose of this study is to determine whether social media marketing, online customer reviews and brand awareness influence purchasing decisions. The sample taken from this study was 195 Xiaomi smartphone users in Jakarta. The purposive sampling method was used by distributing questionnaires online, then processed using smartPLS-SEM. The results of this study are social media marketing has a positive and significant effect on purchasing decisions. Then online customer reviews have a positive and significant influence on purchasing decisions. Brand awareness has a positive and significant influence on purchasing decisions.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32730 Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Financial Satisfaction 2024-10-31T15:14:25+00:00 Anna Yulyana Chandra anna.115200304@stu.untar.ac.id Hendra Wiyanto hendraw@fe.untar.ac.id <div><span lang="IN">Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh Pengetahuan Keuangan dan Sikap Keuangan terhadap Kepuasan Keuangan dengan Perilaku Keuangan sebagai variabel intervening pada mahasiswa di Jakarta Barat. </span><span lang="EN-US">Metode pengambilan data menggunakan <em>non-probability sampling</em> dengan jenis <em>purposive sampling method</em>. Sampel yang terkumpul sebanyak 100 sampel yang disebarkan secara online melalui <em>google form. </em>Teknik analisis data menggunakan bantuan <em>software Smart PLS 4.0</em>. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh positif antara pengetahuan keuangan dan sikap keuangan terhadap perilaku keuangan. Pengetahuan keuangan dan perilaku keuangan berpengaruh positif terhadap kepuasan keuangan. Sikap keuangan tidak berpengaruh terhadap kepuasan keuangan. Perilaku keuangan memediasi pengetahuan keuangan dan sikap keuangan terhadap kepuasan keuangan.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">This study aims to examine the effect of Financial Knowledge and Financial Attitudes on Financial Satisfaction with Financial Behavior as an intervening variable for students in West Jakarta. The data collection method uses non-probability sampling with purposive sampling method. The sample collected was 100 samples which were distributed online via google form. The data analysis technique uses the help of Smart PLS 4.0 software. The results showed that there was a positive influence between financial knowledge and financial attitudes on financial behavior. Financial knowledge and financial behavior have a positive effect on financial satisfaction. Financial attitudes have no effect on financial satisfaction. Financial behavior mediates financial knowledge and financial attitudes towards financial satisfaction.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32731 Pengaruh Pengetahuan, Sikap Kewirausahaan dan Prakerin terhadap Kesiapan Berwirausaha 2024-10-31T15:18:17+00:00 Antonius Antonius antonius.115200312@stu.untar.ac.id Sarwo Edy Handoyo sarwoh@fe.untar.ac.id <div><span lang="IT">Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pengetahuan kewirausahaan, sikap kewirausahaan dan prakerin terhadap kesiapan berwirausaha. Teknik pemilihan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik <em>non probability sampling</em> dengan metode <em>purposive sampling. </em>Sampel dalam penelitian ini merupakan mahasiswa yang pernah mengambil mata kuliah kewirausahaan, sudah pernah melakukan magang dan berkuliah di daerah Jakarta dengan total sebanyak 102 responden. Data dianalisis menggunakan metode SEM dengan aplikasi SmartPLS 3.0. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara pengetahuan kewirausahaan, sikap kewirausahaan terhadap kesiapan berwirausaha, prakerin berpengaruh positif dan tidak signifikan terhadap kesiapan berwirausaha.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">This study aims to determine and analyze entrepreneurial knowledge, entrepreneurial attitudes and prakerin to entrepreneurial readiness. The sample selection technique in this study uses non probability sampling technique with purposive sampling method. The sample in this study were students who had taken entrepreneurship courses, had done internships and studied in the Jakarta area with a total of 102 respondents. The data were analyzed using the SEM method with the SmartPLS 3.0 application. The results of this study indicate that there is a positive and significant influence between entrepreneurial knowledge, entrepreneurial attitudes towards entrepreneurial readiness, internship has a positive and insignificant effect on entrepreneurial readiness.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32732 Pengaruh Attractiveness, Trustworthiness dan Expertise Social Media Influencer terhadap Purchase Intention 2024-10-31T15:22:05+00:00 Caroline Jesica Emily Liem caroline.115200277@stu.untar.ac.id Carunia Mulya Firdausy caruniaf@pps.untar.ac.id <p>Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh&nbsp;<em>attractiveness, trustworthiness </em>dan&nbsp;<em>expertise&nbsp;</em><em>social media influencer&nbsp;</em>terhadap&nbsp;<em>purchase intention&nbsp;</em>pelanggan Skintific di Jakarta Barat. Jumlah responden yang dijadikan sampel adalah sebanyak 158 pelanggan Skintific di Jakarta Barat. Sampel dipilih menggunakan&nbsp;<em>non-probability sampling </em>dengan tehnik&nbsp;<em>purposive sampling, </em>Kemudian data dianalisis menggunakan&nbsp;<em>Structural Equation Model&nbsp;</em>(SEM) melalui aplikasi&nbsp;<em>Smart-PLS&nbsp;</em>4.0. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa&nbsp;<em>attractiveness, trustworthiness </em>dan&nbsp;<em>expertise&nbsp;</em><em>social media influencer </em>memiliki pengaruh positif terhadap&nbsp;<em>purchase intention </em>pelanggan skintitfic di Jakarta Barat. Oleh karena itu, perusahaan Skintific perlu memperhatikan semua variable tersebut dalam upaya meningkatkan&nbsp;<em>purchase intention&nbsp;</em>pelanggan skintitfic di Jakarta Barat.</p> <p>&nbsp;</p> <div><em>The aim of this research is to determine the influence of attractiveness, trustworthiness and expertise of a social media influencer on the purchase intention of Skintific customers in the West Jakarta. The number of respondents sampled was 158 Skintific customers in West Jakarta. The sample was selected by using non-probability sampling and purposive sampling then the data was analysed by employing Structural Equation Model (SEM) via the Smart-PLS 4.0 application. The results&nbsp;&nbsp; show that attractiveness, trustworthiness and expertise have a positive influence on the purchase intention of Skintific customers in West Jakarta. Therefore, the Skintific company needs to pay attention to all these variables in an effort to increase the purchase intention of Skintific customers in West Jakarta.</em></div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32733 Pengaruh Lingkungan Kerja, Stres Kerja, Motivasi Kerja dan Kompensasi terhadap Kepuasan Kerja 2024-10-31T15:26:16+00:00 Charles Agatha Lie charles.115200195@stu.untar.ac.id Yanuar Yanuar yanuar@fe.untar.ac.id <div><span lang="EN-US">Di era globalisasi saat ini, kepuasan kerja karyawan menjadi hal yang sangat penting, hal ini disebabkan oleh banyak faktor. Tujuan dari&nbsp; penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh lingkungan kerja, stres kerja, motivasi kerja dan kompensasi terhadap kepuasan kerja bagi karyawan yang bekerja di perusahaan ekspedisi. Jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 120 karyawan yang bekerja pada perusahaan yang bergerak di bidang industri ekspedisi di Jakarta. Teknik pemilihan sampel yang sesuai dengan penelitian akan memberikan hasil yang representatif dari populasi karyawan perusahaan ekspedisi adalah <em>purposive sampling</em> dengan menggunakan metode <em>non-pribability sampling</em>. Dalam penelitian ini, Pengujian dilakukan dengan menggunakan metode <em>Partial Least Square</em> (PLS) dengan melalui melalui teknik <em>Structural Equation Modeling</em> (SEM). Berdasarkan pada penelitian, ditemukan hasil Hasil yang menunjukkan bahwa lingkungan kerja kerja memiliki pengaruh positif signifikan terhadap kepuasan kerja, stres kerja memiliki pengaruh negatif tidak signifikan terhadap kepuasan kerja, motivasi kerja memiliki pengaruh positif signifikan terhadap kepuasan kerja, kompensasi memiliki pengaruh positif signifikan terhadap kepuasan kerja.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">In the current era of globalization, employee job satisfaction is very important, this is caused by many factors. The purpose of this research is to determine&nbsp;</span></em><em><span lang="EN-US">the influence of work environment, work motivation, job stress and compensation on job satisfaction for employees working in expedition companies. The number of samples in this research was 120 employees who worked for companies operating in the expedition industry in jakarta. The sample selection technique that is appropriate to the research will provide representative results from the population of expedition company employees, namely purposive sampling using the non-probability sampling method. In this research, testing was carried out using the Partial Least Square (PLS) method using the Structural Equation Modeling (SEM) technique. Based on the research, results were found showing that the work environment has a significant positive influence on job satisfaction, job stress has an insignificant negative influence on job satisfaction, work motivation has a significant positive influence on job satisfaction, compensation has a significant positive influence on job satisfaction.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32734 Orientasi Pasar dan Keunggulan Produk Baru pada UKM Tekstil Jakarta 2024-10-31T15:32:25+00:00 Christopher Christopher christopher.115200367@stu.untar.ac.id Andi Wijaya andiw@fe.untar.ac.id <div><span lang="EN-US">Penelitian ini mengeksplorasi dampak orientasi pasar pada Usaha Kecil dan Menengah (UKM) tekstil terhadap keunggulan produk baru, serta peran moderasi dari kemampuan inovasi. Hasil temuan menunjukkan bahwa Orientasi Pelanggan berkontribusi positif yang signifikan terhadap Keunggulan Produk Baru. Kemampuan Inovasi memiliki dampak moderasi positif yang signifikan, memperkuat hubungan antara Orientasi Pelanggan dan Keunggulan Produk Baru. Meskipun Orientasi Kompetitif memberikan dampak negatif yang signifikan pada Keunggulan Produk Baru, Kemampuan Inovasi memiliki efek moderasi positif yang mengoptimalkan keterkaitannya. Selain itu, Koordinasi Antar-Fungsional memiliki dampak positif yang signifikan terhadap Keunggulan Produk Baru, dan Kemampuan Inovasi berfungsi sebagai moderasi negatif yang memoderasi hubungan antara keduanya. Implikasinya, strategi holistik yang mengintegrasikan orientasi pelanggan, kemampuan inovasi, dan koordinasi antar-fungsional menjadi kunci untuk mencapai keunggulan produk baru yang berkelanjutan dalam konteks UKM tekstil.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">This research explores the impact of market orientation in textile Small and Medium Enterprises (SMEs) on new product advantages, as well as the moderating role of innovation capability. The findings show that Customer Orientation makes a significant positive contribution to New Product Excellence. Innovation Capability has a significant positive moderating impact, strengthening the relationship between Customer Orientation and New Product Advantage. Although Competitive Orientation has a significant negative impact on New Product Advantage, Innovation Capability has a positive moderating effect that optimizes its interrelationship. In addition, Inter-Functional Coordination has a significant positive impact on New Product Advantage, and Innovation Capability functions as a negative moderator that moderates the relationship between the two. The implication is that a holistic strategy that integrates customer orientation, innovation capabilities and inter-functional coordination is the key to achieving sustainable new product excellence in the context of textile SMEs.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32735 Optimalisasi Kinerja Usaha UMKM Kuliner: Media Sosial, Inovasi Produk, dan Dukungan Keluarga 2024-10-31T15:36:08+00:00 Dheandra Aulia dheandra.115200006@stu.untar.ac.id Ida Puspitowati idap@fe.untar.ac.id <p>Perkembangan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) saat ini memiliki peran penting dalam sektor perekonomian, terutama UMKM makanan dan minuman. Faktor-faktor kunci dalam menghadapi dinamika bisnis modern melibatkan pemanfaatan media sosial, inovasi produk, dan dukungan keluarga. Media sosial memberikan manfaat positif dalam promosi produk, pengurangan biaya pemasaran, peningkatan hubungan dengan konsumen, dan perluasan pasar. Inovasi produk menjaga relevansi dan pertumbuhan bisnis di tengah persaingan yang ketat yang mendorong perusahaan untuk terus melakukan perubahan dan perbaikan guna memenuhi kebutuhan konsumen. Dukungan keluarga berperan sebagai pendukung secara emosional maupun instrumental. Penelitian ini bertujuan untuk menguji secara empiris pengaruh media sosial, inovasi produk, dan dukungan keluarga terhadap kinerja usaha UMKM kuliner di Jakarta Pusat. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan pendekatan kausal. Populasi penelitian adalah pelaku UMKM kuliner di Jakarta Pusat. Pengambilan sampel dilakukan dengan metode&nbsp;<em>non-probability&nbsp;</em>menggunakan teknik&nbsp;<em>purposive sampling&nbsp;</em>terhadap 80 responden. Analisis data yang digunakan adalah&nbsp;<em>Partial Least Squares Structural Equation Modeling&nbsp;</em>(PLS-SEM) menggunakan&nbsp;<em>software&nbsp;</em>SmartPLS 4 v.4.0.9.8. Hasil pengujian hipotesis menunjukkan bahwa media sosial memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja usaha. Selanjutnya, inovasi produk memiliki pengaruh positif yang tidak signifikan terhadap kinerja usaha. Kemudian, dukungan keluarga memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja usaha.</p> <p>&nbsp;</p> <p><em>The current development of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) plays a crucial role in the economic sector, especially in the food and beverage MSMEs. Key factors in facing the dynamics of modern business involve utilizing social media, product innovation, and family support. Social media provides positive benefits in product promotion, reducing marketing costs, enhancing consumer relationships, and expanding the market. Product innovation maintains business relevance and growth amid intense competition, driving companies to continuously change and improve to meet consumer needs. Family support plays a role as both emotional and instrumental support. This research aims to empirically examine the influence of social media, product innovation, and family support on the performance of culinary MSMEs in Central Jakarta. The study employs a quantitative method with a causal approach, sampling culinary MSMEs in Central Jakarta using purposive sampling with 80 respondents. The data analysis utilizes Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) with SmartPLS 4 v.4.0.9.8 software. Hypothesis testing results indicate that social media has a positive and significant influence on business performance. Additionally, product innovation has a positive but not significant impact on business performance, while family support has a positive and significant influence on business performance.</em></p> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32736 Pengaruh Budaya Organisasi, Kepemimpinan Transformasional, dan Motivasi Kerja terhadap Produktivitas Kerja Karyawan 2024-10-31T15:46:22+00:00 Dimas Haryo Wicaksono dimas.115200341@stu.untar.ac.id Joyce A. Turangan joyce@fe.untar.ac.id <div><span lang="EN-US">Pada era globalisasi dan perubahan yang begitu pesat, manajemen sumber daya manusia menjadi semakin penting bagi keberhasilan suatu organisasi agar dapat bekerja lebih produktif dan efektif. Tantangan utama yang dihadapi manajemen sumber daya manusia adalah mengelola keberagaman tenaga kerja. Perusahaan sering kali memiliki sekelompok orang dari jenis kelamin, usia, dan latar belakang pendidikan yang berbeda. Mengelola keberagaman ini memerlukan pendekatan yang adil, iknlusif, dan memungkinkan setiap individu memberikan kontribusinya. Oleh karena itu, penting untuk menyatukan latar belakang tenaga kerja yang beragam untuk berkontribusi dalam peningkatan produktivitas kerja serta visi dan misi perusahaan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh budaya organisasi, kepemimpinan transformasional, dan motivasi kerja terhadap produktivitas kerja karyawan PT Diandra Karya Mandiri. Metode pengambilan sampel dalam penelitian ini diambil dengan menggunakan sampling jenuh, yaitu seluruh karyawan PT Diandra Karya Mandiri digunakan sebagai sampel dalam penelitian ini. Penelitian ini mempunyai 40 responden. Data yang diperoleh dan diolah menggunakan analisis <em>Structural Equation Modeling Partial Least Square</em> (SEM – PLS) dengan aplikasi SmartPLS 4.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">In the era of globalization and rapid change, human resource management is becoming increasingly important for the success of a company so that it can work more productively and effectively. The main challenge facing human resource management is managing workforce diversity. Companies often have groups of people of different genders, ages, and educational backgrounds. Managing this diversity requires an approach that is fair, inclusive, and allows each individual to make their contribution. Therefore, it is important to unite diverse workforce backgrounds to contribute to increasing work productivity and the company's vision and mission. The purpose of this research is to determine the influence of organizational culture, transformational leadership, and work motivation on the work productivity employees of PT Diandra Karya Mandiri. The sampling method in this research was taken using saturated sampling, all employees of PT Diandra Karya Mandiri was used as the sample in this research. This research had 40 respondents. The data obtained and processed using Structural Equation Modeling Partial Least Square (SEM – PLS) analysis with the SmartPLS 4 application.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32737 Peran E-WOM, Negara Asal Produk, Citra Merek terhadap Niat Beli Smartphone Huawei 2024-10-31T15:49:49+00:00 Edbert Kent edbert.115200240@stu.untar.ac.id Cokki Cokki cokki@fe.untar.ac.id <div><span lang="IT">Penelitian ini mengisi kesenjangan penelitian sebelumnya dengan mengeksplorasi pengaruh percakapan mulut ke mulut elektronik, negara asal produk, dan citra merek terhadap niat beli <em>smartphone</em> Huawei, variabel-variabel tersebut belum pernah diteliti bersama-sama sebelumnya dalam konteks smartphone yang bermerek Huawei. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji pengaruh percakapan mulut ke mulut secara elektronik dan negara asal produk terhadap citra merek dan niat beli serta menguji citra merek sebagai mediasi antara percakapan mulut ke mulut secara elektronik dengan niat beli. Sampel dari penelitian ini adalah 213 orang-orang yang mengetahui <em>smartphone</em> Huawei di Indonesia. </span><span lang="EN-US">Metode&nbsp;<em>convenience sampling</em> digunakan dengan menyebarkan kuesioner secara <em>online</em> yang kemudian dianalisis menggunakan PLS-SEM. Hasil dari penelitian ini adalah percakapan mulut ke mulut secara elektronik berpengaruh positif terhadap citra merek dan niat beli baik secara langsung maupun melalui citra merek, negara asal produk berpengaruh positif terhadap niat beli, kemudian citra merek berpengaruh positif terhadap niat beli.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">This research complements previous research by exploring the effect of electronic word of mouth, country of origin, and brand image on purchase intention for Huawei smartphones, these variables have never been studied together before in the context of Huawei smartphones. This research fills the gap in previous researches by examining Huawei branded smartphones which have never been studied before. The purpose of this study was to examine the effect of electronic word of mouth and country of origin on brand image and purchase intention and then brand image as a mediation between electronic word of mouth to purchase intention. The sample of this research are 213 people who knew Huawei smartphones in Indonesia. The convenience sampling method was used by distributing questionnaires online which were then analyzed using PLS-SEM. The results of this study are that electronic word of mouth has a positive effect on brand image and purchase intention, both directly and through brand image, country of origin has a positive effect on purchase intention, then brand image has a positive effect on purchase intention.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32738 Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Intensi Berwirausaha Mahasiswa Sarjana Manajemen Universitas Tarumanagara 2024-10-31T15:53:40+00:00 Gabriela Ribka Mokosandib gabriela.115200298@stu.untar.ac.id Kartika Nuringsih kartikan@fe.untar.ac.id <div><span lang="EN-US">Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh efikasi diri, status sosial ekonomi orang tua, dan pendidikan kewirausahaan terhadap intensi berwirausaha pada mahasiswa S1 Manajemen Universitas Tarumanagara. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling. Pada penelitian ini pengambilan data menggunakan kuesioner secara online yaitu melalui google form dengan jumlah sampel sebanyak 133 responden. Teknik analisis data yang digunakan adalah <em>Structural Equation Modeling</em>. Pengolahan data dilakukan dengan menggunakan perangkat lunak SmartPLS versi 4.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) Efikasi diri tidak memiliki pengaruh positif tidak signifikan terhadap intensi berwirausaha, 2) Status sosial ekonomi orang tua memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap intensi berwirausaha, dan 3) Pendidikan Kewirausahaan memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap intensi berwirausaha.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">This research aims to determine the influence of self-efficacy, parents' socio-economic status, and entrepreneurship education on entrepreneurial intentions among undergraduate management students at Tarumanagara University. The sampling technique in this research used a purposive sampling technique. In this study, data was collected using an online questionnaire, namely via Google Form with a sample size of 133 respondents. The data analysis technique used is Structural Equation Modeling. Data processing was carried out using SmartPLS software version 4.0. The results of this research show that 1) Self-efficacy does not have a positive and insignificant influence on entrepreneurial intentions, 2) Parents' socio-economic status has a positive and significant influence on entrepreneurial intentions, and 3) Entrepreneurship Education has a positive and significant influence on entrepreneurial intentions.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32739 Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha Mahasiswa/i Universitas Tarumanagara 2024-10-31T15:57:58+00:00 Gelion Gelion gelion.115200329@stu.untar.ac.id Arifin Djakasaputra arifind@fe.untar.ac.id <div><span lang="EN-US">Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh dari jiwa kewirausahaan, pengetahuan kewirausahaan, dan modal usaha terhadap minat berwirausaha pada Mahasiswa dan Mahasiswi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Tarumanagara. Data yang digunakan pada penelitian ini adalah data primer yang dikumpulkan dengan cara menyebarkan kuesioner secara online menggunakan google form yang dibagikan kepada responden pada media sosial. Teknik pemilihan sampel pada penelitian ini adalah <em>nonprobability sampling</em> dengan metode <em>purposive sampling</em>. Populasi pada penelitian ini merupakan Mahasiswa dan Mahasiswi Universitas Tarumanagara Fakultas Ekonomi dan Bisnis yang sudah atau sedang mengambil mata kuliah kewirausahaan. Analisis data pada penelitian ini menggunakan SEM dengan aplikasi SmartPLS 4.0. Dalam penelitian ini alat pengumpulan data diuji validitasnya dan reliabilitasnya agar instrumen dapat dinyatakan valid dan reliabel. Berdasarkan hasil dari penelitian ini, peneliti menemukan bahwa jiwa kewirausahaan, pengetahuan kewirausahaan, dan modal usaha memiliki pengaruh yang positif dan signifikan terhadap minat berwirausaha pada Mahasiswa dan Mahasiswi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Tarumanagara.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">This research aims to analyze the influence of entrepreneurial spirit, entrepreneurial knowledge, and business capital on interest in entrepreneurship among students and female students at the Faculty of Economics and Business, Tarumanagara University. The data used in this research is primary data collected by distributing questionnaires online using a Google form which was distributed to respondents on social media. The sample selection technique in this research is nonprobability sampling with a purposive sampling method. The population in this study were students and female students at Tarumanagara University, Faculty of Economics and Business who have taken or are currently taking entrepreneurship courses. Data analysis in this research used SEM with the SmartPLS 4.0 application. In this research, the data collection tool was tested for validity and reliability so that the instrument could be declared valid and reliable. Based on the results of this research, researchers found that entrepreneurial spirit, entrepreneurial knowledge, and business capital have a positive and significant influence on interest in entrepreneurship among students and female students at the Faculty of Economics and Business, Tarumanagara University.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32740 Orientasi Kewirausahaan, Manajemen Pengetahuan terhadap Kinerja Inovasi Produk Dimediasi oleh Inovasi Terbuka 2024-10-31T16:01:25+00:00 Grace Patricia grace.115200303@stu.untar.ac.id Rodhiah Rodhiah rodhiah@fe.untar.ac.id <div><span lang="IN">UMKM memainkan peran kunci dalam perekonomian di Indonesia dengan menjadi tulang punggung dalam menciptakan lapangan kerja, menyumbang pendapatan, serta memperkuat daya saing di Indonesia. Jakarta Barat merupakan salah satu kawasan pusat bisnis dan ekonomi yang memiliki potensi besar pertumbuhan UMKM, khususnya di sektor kuliner. Oleh karena itu penelitian ini bertujuan untuk mengetahui, menguji dan menganalisa pengaruh manajemen pengetahuan dan orientasi kewirausahaan terhadap kinerja inovasi produk pada UMKM kuliner di Jakarta Barat, penelitian ini menguji dan menganalisa pengaruh manajemen pengetahuan dan orientasi kewirausahaan terhadap kinerja inovasi produk dengan dimediasi oleh inovasi terbuka pada UMKM kuliner Jakarta Barat. Pada penelitian ini menggunakan metode deksriptif kuantitatif, pengumpulan data yang digunakan menggunakan metode <em>cross sectional</em>, teknik pengambilan sampel yang digunakan pada penelitian ini menggunakan teknik <em>non-probability</em> dengan jenis <em>purposive sampling</em>. Kriteria sampel yang ditetapkan dalam penelitian ini adalah pemilik UMKM Kuliner yang berlokasi di Jakarta Barat. Jumlah sampel dalam penelitian ini sebanyak 129 UMKM kuliner, Penelitian ini menggunakan PLS-SEM untuk mengolah data. Hasil hipotesis dari penelitian ini adalah Manajemen pengetahuan dan Orientasi Kewirausahaan memiliki pengaruh signifikan terhadap kinerja inovasi produk pada UMKM di Jakarta Barat. Hasil mediasi dalam penelitian ini adalah Inovasi terbuka memediasi pengaruh signifikan antara manajemen pengetahuan dan kinerja inovasi produk pada UMKM di Jakarta Barat dan inovasi terbuka memediasi pengaruh signifikan antara orientasi kewirausahaan dan kinerja inovasi produk pada UMKM di Jakarta Barat. </span><span lang="IT">Inovasi Terbuka memediasi secara parsial Orientasi Kewirausahaan dan Kinerja Inovasi Produk.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div><span lang="IT"><span lang="IT">UMKM&nbsp;<em>play a key role in the Indonesian economy by creating jobs, contributing income, and strengthening competitiveness in Indonesia. West Jakarta is one of the central business and economic areas that has great potential for&nbsp;</em></span></span><span lang="IT"><span lang="IT">UMKM&nbsp;<em>growth, especially in the culinary sector. Therefore, this research aims to determine the influence of knowledge management and entrepreneurial orientation on product innovation performance in culinary&nbsp;</em></span></span><span lang="IT"><span lang="IT">UMKM&nbsp;<em>in West Jakarta. This research examines and analyzes the influence of knowledge management and entrepreneurial orientation on product innovation performance mediated by open innovation in West Jakarta culinary&nbsp;</em></span></span><span lang="IT"><span lang="IT">UMKM<em>. This research used a quantitative descriptive method, data collection used a cross sectional method, the sampling technique used a non-probability technique with purposive sampling. The sample criteria set in this research are Culinary&nbsp;</em></span></span><span lang="IT"><span lang="IT">UMKM&nbsp;<em>owners located in West Jakarta. The number of samples was 129 culinary&nbsp;</em></span></span><span lang="IT"><span lang="IT">UMKM<em>. This research used PLS-SEM as an analytical tool to process data. The hypothesis result is that knowledge management and entrepreneurial orientation have a significant influence on product innovation performance in&nbsp;</em></span></span><span lang="IT"><span lang="IT">UMKM&nbsp;<em>in West Jakarta. The mediation results in this research are that open innovation mediates a significant influence between Knowledge Management and Product Innovation Performance on</em><br></span></span><span lang="IT"><span lang="IT">UMKM&nbsp;<em>in West Jakarta and open innovation mediates a significant influence between Entrepreneurial Orientation and Product Innovation Performance on&nbsp;</em></span></span><span lang="IT"><span lang="IT">UMKM&nbsp;</span></span><em>in West Jakarta. Open Innovation partially mediates Entrepreneurial Orientation and Product Innovation Performance.</em></div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32741 Pengaruh Brand Image, Brand Experience, Melalui Brand Trust terhadap Purchase Intention Smartphone 2024-10-31T16:05:51+00:00 Kennt Lorents kennt.115200139@stu.untar.ac.id M. Tony Nawawi tonyn@fe.untar.ac.id <div><span lang="EN-US">Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji pengaruh <em>brand image </em>dan <em>brand experience </em>terhadap <em>purchase intention </em>serta menguji <em>brand trust </em>sebagai mediasi antara <em>brand image </em>dan <em>brand experience </em>terhadap <em>purchase intention</em>. </span><span lang="IT">Populasi dari penelitian ini adalah 120 pengguna <em>smartphone </em>Xiaomi di Jakarta. </span><span lang="EN-US">Metode <em>purposive sampling </em>digunakan dengan cara menyebarkan kuisioner secara <em>online </em>dan diolah menggunakan <em>partial leastsquare structural equation modeling</em> (PLS-SEM) pada program Smartpls 4. Hasil dari penelitian ini adalah <em>brand image </em>dan <em>brand experience </em>dapat mempengaruhi <em>brand trust</em>, kemudian <em>brand trust </em>dapat mempengaruhi <em>purchase intention. Brand image </em>dan <em>brand experience </em>dapat mempengaruhi <em>purchase intention </em>dengan atau tanpa melalui mediasi <em>brand trust</em>. <em>partial least square structural equation modeling</em> (PLS-SEM) pada program Smartpls 4. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa <em>brand image </em>berpengaruh secara positif dan signifikan terhadap <em>purchase intention</em>, <em>brand experience </em>berpengaruh secara positif dan signifikan terhadap <em>purchase intention</em>, <em>brand image </em>berpengaruh secara positif dan signifikan terhadap <em>brand trust</em>, <em>brand experience </em>berpengaruh secara positif dan signifikan terhadap <em>brand trust, brand trust </em>secara positif dan signifikan dapat memediasi pengaruh <em>brand image </em>terhadap <em>purchase intention</em>, <em>brand trust </em>secara positif dan signifikan dapat memediasi pengaruh <em>brand experience </em>terhadap <em>purchase intention, </em>dan <em>brand trust</em> berpengaruh secara positif dan signifikan terhadap <em>purchase intention</em>.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">The purpose of this study was to examine the effect of brand image and brand experience on purchase intention and brand trust as a mediator between brand image and brand experience on purchase intention. The population of this study was 120 Xiaomi smartphone users in Jakarta. The purposive sampling method was used by distributing online questionnaires and processing using&nbsp;</span></em><em>partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) in the Smartpls 4 program. The results of this study are that brand image and brand experience can affect brand trust, then brand trust can affect purchase intention. Brand image and brand experience can affect purchase intention with or without the mediation of brand trust. The results of this study indicate that brand image has a positive and significant effect on purchase intention, brand experience has a positive and significant effect on purchase intention, brand image has a positive and significant effect on brand trust, brand experience has a positive and significant effect on brand trust, brand trust can positively and significantly mediate the influence of brand image on purchase intention, brand trust can positively and significantly mediate the influence of brand experience on purchase intention, and brand trust has a positive and significant influence on purchase intention.</em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32742 Efikasi Diri Berwirausaha, Motivasi Berwirausaha, dan Pemasaran Digital terhadap Keberhasilan Usaha Kuliner 2024-10-31T16:09:24+00:00 Laura Rebeca Chandra laura.115200148@stu.untar.ac.id Nur Hidayah nurh@fe.untar.ac.id <div><span lang="IT">Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) merupakan jenis unit usaha yang banyak digemari oleh masyarakat Indonesia saat ini. UMKM terbukti menjadi penyumbang PDB dan serapan tenaga kerja yang besar persentasenya di nasional dan indeks bisnis yang terus meningkat di tiap kuartalnya. Pemerintah Indonesia menaruh perhatian lebih terhadap UMKM lewat program-program dan kemudahan lainnya agar semakin banyak masyarakat yang minat membangun sebuah UMKM. Salah satu sektor UMKM, yaitu sektor kuliner yang meliputi makanan dan minuman, menduduki posisi pertama sektor dominasi bagi unit usaha ini. Faktor-faktor yang mempengaruhi keberhasilan usaha bagi UMKM Kuliner adalah efikasi diri berwirausaha, motivasi berwirausaha, dan pemasaran digital. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh efikasi diri berwirausaha, motivasi berwirausaha, dan pemasaran digital terhadap keberhasilan usaha UMKM Kuliner di Jakarta Barat. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif dengan teknik pemilihan sampel yang digunakan adalah <em>purposive sampling, </em>terhadap 70 responden pemilik usaha UMKM Kuliner di wilayah Kelurahan Duri Kosambi antara lain Taman Semanan Indah, Kosambi Baru, dan Kresek Raya. Data pada penelitian dianalisis menggunakan SEM-PLS melalui <em>software</em> SmartPLS </span><span lang="EN-US">versi </span><span lang="IT">4</span><span lang="IT">. Hasil penelitian menunjukkan bahwa efikasi diri berwirausaha, motivasi berwirausaha, dan pemasaran digital, berpengaruh positif dan signifikan terhadap keberhasilan usaha. Hasil penelitian ini diharapkan dapat membantu UMKM untuk berkembang dan membuka ide-ide baru bagi pemerintah sebagai penyokong utama UMKM untuk menciptakan program-program yang dapat membantu UMKM Indonesia yang lebih maju.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) are a type of business unit that is popular with Indonesian people today. MSMEs are proven to be a large percentage contributor to GDP and labor absorption nationally and the business index continues to increase every quarter. The Indonesian government is paying more attention to MSMEs through programs and other facilities so that more and more people are interested in building an MSME. One of the MSME sectors, namely the culinary sector which includes food and beverages, occupies the first position in the dominant sector for this business unit. Factors that influence business success for Culinary MSMEs are entrepreneurial self-efficacy, entrepreneurial motivation, and digital marketing. This research aims to determine the influence of entrepreneurial self-efficacy, entrepreneurial motivation, and digital marketing on the success of Culinary MSME businesses in West Jakarta. This research uses quantitative research methods with the sample selection technique used is purposive sampling, of 70 respondents who are culinary MSME business owners in the Duri Kosambi sub-district area, including Taman Semanan Indah, Kosambi Baru, and Kresek Raya. The data in the study were analyzed using SEM-PLS via SmartPLS version 4 software. The research results show that entrepreneurial self-efficacy, entrepreneurial motivation, and digital marketing have a positive and significant effect on business success. It is hoped that the results of this research can help MSMEs to develop and open up new ideas for the government as the main supporter of MSMEs to create programs that can help Indonesian MSMEs become more advanced.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32743 Pengaruh Customer Review dan Brand Trust terhadap Purchase Intention Nature Republic E-Commerce Sociolla 2024-10-31T16:13:00+00:00 Marcella Nasya Chandra marcella.115200193@stu.untar.ac.id Sanny Ekawati sannye@fe.untar.ac.id <div><span lang="IT">Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh ulasan pelanggan <em>online</em> dan kepercayaan merek terhadap minat pembelian produk Nature Republic di <em>e-commerce </em>Sociolla. Ukuran sampel berjumlah 178 konsumen produk Nature Republic di Jakarta. Metode pengambilan sampel yang digunakan adalah <em>non-­probability sampling</em> dengan teknik <em>purposive sampling </em>dan instrumen penelitian yang digunakan kuesioner yang kemudian diolah menggunakan SEM-PLS. Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa ulasan pelanggan <em>online </em>tidak memiliki pengaruh yang signifikan terhadap minat pembelian, sedangkan kepercayaan merek berpengaruh positif signifikan terhadap minat pembelian.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em>This study aimed to examine the effect of online customer reviews and brand trust on the purchase intention of Nature Republic products in Sociolla e-commerce. The sample size was 178 consumers of Nature Republic products in Jakarta. The sampling method used is non-probability sampling with purposive sampling techniques and research instruments used questionnaires which are then processed using SEM-PLS. The findings of this study indicate that online customer reviews do not have a significant effect on purchase intention, whereas brand trust have a significant positive effect on purchase intention.</em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32744 Pengaruh Kompetensi terhadap Kinerja Melalui Employee Engagement pada Pegawai Retail di Jakarta 2024-10-31T16:18:00+00:00 Marchela Yovanka Radista marchela.115200364@stu.untar.ac.id Edalmen Edalmen edalmen@fe.untar.ac.id <div><span lang="IN">Kinerja yang dihasilkan karyawan dalam melaksanakan kewajibannya di lingkungan kerja menjadi salah satu faktor penting yang menentukan pencapaian tujuan perusahaan. Dalam hal ini, kompetensi yang dimiliki karyawan didukung dengan keterlibatan yang dibina karyawan dalam bekerja yang berfungsi sebagai sarana dalam menghasilkan kinerja yang optimal sehingga tujuan perusahaan dapat tercapai secara profesional, efektif, dan efisien. Adapun tujuan dalam penelitian yang dilakukan adalah untuk mengetahui pengaruh kompetensi terhadap kinerja yang dihasilkan melalui <em>employee engagement</em> yang dibina pegawai <em>retail</em> di DKI Jakarta. Sampel yang diambil sebagai subjek penelitian adalah sejumlah 55 orang pegawai yang tersebar di sektor perusahaan retail di DKI Jakarta dengan menggunakan teknik <em>simple random sampling</em> dan pengisian kuesioner untuk menjawab pernyataan yang berkaitan dengan objek penelitian yang dilakukan yaitu kompetensi sebagai variabel independen, kinerja karyawan sebagai variabel dependen, serta <em>employee engagement </em>sebagai variabel mediasi/<em>intervening</em>. </span><span lang="EN-US">Hasil dari kuesioner yang ada kemudian diolah dengan teknik analisis Partial Least Square-Structural Equation Modeling (PLS-SEM) menggunakan SmartPLS v.4.0.9.8. Hasil dari penelitian yang dilakukan membuktikan bahwa kompetensi karyawan tidak memiliki pengaruh secara signifikan terhadap kinerja karyawan, sedangkan kompetensi berpengaruh secara positif dan signifikan terhadap <em>employee engagement</em>. Hasil yang serupa juga terjadi pada pengaruh antara <em>employee engagement</em> terhadap kinerja karyawan secara positif dan signifikan yang berdampak pada peran <em>full</em> mediasi oleh <em>employee engagement</em>. Saran yang dapat diberikan adalah peneliti selanjutnya dapat menambahkan variabel independen lain dan berfokus pada penelitian dalam satu jenis perusahaan yang sama.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">The performance exhibited by employees in fulfilling their responsibilities within the work environment is a crucial factor in determining the achievement of company goals. In this context, employee competencies are reinforced by the engagement they cultivate in their work, serving as a means to generate optimal performance. This, in turn, enables the professional, effective, and efficient realization of company objectives. The objective of this research is to ascertain the impact of employee competence on the performance generated through the engagement fostered by retail employees in DKI Jakarta. The research subjects, comprising 55 retail employees from various sectors in DKI Jakarta, were selected using simple random sampling techniques. They participated by completing questionnaires that addressed statements relevant to the research objectives. The collected questionnaire data were subsequently analyzed using the Partial Least Square-Structural Equation Modeling (PLS-SEM) technique with SmartPLS version 4.0.9.8. The findings of the research demonstrate that employee competence does not has a significant effect on employee performance. Additionally, the influence of employee competence on employee engagement is positive and significant. Similar positive and significant effects were observed in the impact of employee engagement on employee performance, indicating a full mediating role played by employee engagement in the relationship between employee competence and the performance achieved by retail employees in Jakarta.</span></em></div> <div><em><span lang="EN-US">The recommendation for future researchers is to concentrate on studying inside the same type of company and addings more independent factors.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32745 Pengaruh Kualitas Layanan dan Harga terhadap Kepuasan Pelanggan Taman Impian Jaya Ancol 2024-10-31T16:21:39+00:00 Mario Natanael Jonathan mario.115200137@stu.untar.ac.id Carunia Mulya Firdausy caruniaf@pps.untar.ac.id Richard Andrew richarda@fe.untar.ac.id <div><span lang="IT">Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi pengaruh kualitas layanan dan harga tiket terhadap kepuasan pelanggan di Taman Impian Jaya Ancol, Jakarta. Hal ini penting mengingat insiden keamanan yang terjadi baru-baru ini dan penutupan penjualan tiket yang menimbulkan kekhawatiran tentang kepuasan pelanggan. Studi ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan menganalisis data dari 100 responden yang telah berkunjung ke Ancol, menggunakan teknik <em>purposive sampling</em> dan PLS-SEM untuk analisis statistik. </span><span lang="EN-US">Hasil menunjukkan bahwa kualitas layanan dan harga tiket berpengaruh signifikan terhadap kepuasan pelanggan. Ini menekankan pentingnya kedua faktor tersebut dalam industri hiburan dan pariwisata. Dalam konteks teori perilaku terencana, sikap pengunjung terhadap kualitas layanan dan harga mempengaruhi keputusan mereka untuk mengunjungi kembali atau merekomendasikan Ancol. Kualitas layanan didefinisikan sebagai kemampuan penyedia layanan untuk memenuhi atau melampaui ekspektasi pelanggan, sedangkan harga diartikan sebagai nilai moneter yang dikaitkan dengan transaksi pembelian. Penelitian ini menyimpulkan bahwa untuk mempertahankan dan meningkatkan kepuasan pelanggan, manajemen Taman Impian Jaya Ancol harus memperbarui dan meningkatkan kualitas layanan Taman Impian Jaya Ancol. Selain itu, penelitian ini merekomendasikan penggunaan <em>probability sampling</em> untuk penelitian selanjutnya dan menambahkan variabel seperti kompatibilitas layanan dan jaminan keamanan. Kesimpulan ini berkontribusi pada pemahaman yang lebih mendalam tentang faktor-faktor yang mempengaruhi kepuasan pelanggan di taman hiburan, khususnya dalam konteks yang ditandai oleh insiden keamanan yang merugikan.</span></div> <div> </div> <div> <div><em><span lang="EN-US">This research aims to evaluate the impact of service quality and ticket price on customer satisfaction at Taman Impian Jaya Ancol, Jakarta. This is crucial considering the recent security incidents and ticket sales closures that have raised concerns about customer satisfaction. This study uses a quantitative approach and analyzes data from 100 respondents who have visited Ancol, employing purposive sampling techniques and PLS-SEM for statistical analysis. The results show that both service quality and ticket price significantly influence customer satisfaction. This emphasizes the importance of these two factors in the entertainment and tourism industry. In the context of the theory of planned behavior, visitors' attitudes towards service quality and price influence their decision to revisit or recommend Ancol. Service quality is defined as the ability of the service provider to meet or exceed customer expectations, while price is interpreted as the monetary value associated with the purchase transaction. This study concludes that to maintain and enhance customer satisfaction, the management of Taman Impian Jaya Ancol needs to update and improve Taman Impian Jaya Ancol service quality. Additionally, the study recommends the use of probability sampling for future research and the addition of variables such as service compatibility and security guarantees. These conclusions contribute to a deeper understanding of the factors that influence customer satisfaction in amusement parks, particularly in contexts marked by adverse security incidents.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32746 Kompetensi Kewirausahaan Merupakan Jembatan Penghubung antara Pelatihan Kewirausahaan Digital dengan Niat Berwirausaha 2024-10-31T16:26:57+00:00 Mellisa Mellisa mellisa.115200025@stu.untar.ac.id Hetty Karunia Tunjungsari hetty@fe.untar.co.id <div><span lang="EN-US">Tujuan dari penelitian in adalah untuk menguji data mengenai berapa besar pengaruh antara pelatihan kewirausahaan digital pada niat berwirausaha dengan kompetensi kewirausahaan sebagai media penghubung antara variabel dependen dan variabel independen yang terdapat pada penelitian ini. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang seluruh data yang dihasilkan berasal dari data primer yang dikumpulkan sebanyaj 256 responden yang pernah mengikuti pelatihan kewirausahaan digital dengan menggunakan Google Forms dalam mengumpulkan data. Penelitian ini juga menggunakan desain penelitian deskriptif <em>cross-sectional, </em>yaitu dengan mengukur data satu kali pada waktu yang bersamaan. Skala likert juga digunakan dalam penelitian ini dengan tujuan untuk menyatakan setuju atau tidaknya responden terhadap pertanyaan yang diberikan dalam kuisioner tersebut. Teknik pengambilan sampel pada penelitian ini menggunakan <em>non-probability sampling</em> yaitu <em>purposive sampling</em> yang artinya hanya responden tertentu yang lolos dalam <em>screening question</em> pada kuisioner yang telah dibagikan. Tentunya, dalam mengolah data pada penelitian ini dibutuhkan uji data dengan menggunakan SmartPLS-SEM (Partial Least Square – Structural Equation Modelling) versi 4. Hasil yang didapat dalam penelitian ini yaitu terdapat pengaruh positif dan signifikan antara pelatihan kewirausahaan digital pada niat berwirausaha, terdapat pengaruh positif dan signifikan antara pelatihan kewirausahaan digital pada kompetensi kewirausahaan, terdapat pengaruh positif dan signifikan antara kompetensi kewirausahaan pada niat berwirausaha, dan terdapat pengaruh positif dan signifikan dari kompetensi kewirausahaan yang menjadi jembatan penghubung antara pelatihan kewirausahaan digital dengan&nbsp; niat berwirausaha.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">The purpose of this study is to test the data on the influence of digital entrepreneurship training on entrepreneurial intention, with entrepreneurial competence as a mediating variable between the dependent variable and the independent variable in this study. This research is qualitative research in which all data generated comes from primary data collected by 256 respondents who have participated in digital entrepreneurship training using Google Forms to collect data. This study also uses a descriptive cross – sectional research design, which is by measuring data once at the same time. Likert scale is also used in this study with the aim of stating whether the respondents agree or not with the questions that has been given in the questionnaire. The sampling technique in this study uses non-probability sampling, namely purposive sampling, which means that only certain respondents that has passed the screening question on the questionnaire that has been distributed. Of course, in processing the data in this study, data testing is needed using SmartPLS – SEM (Partial Least Square – Structural Equation Modelling) version 4. The results obtained in this study are that 1) there is a positive and significant effect between digital entrepreneurship training on entrepreneurial intention 2) there is a positive and significant effect between&nbsp; digital entrepreneurship training on entrepreneurial competence 3) there is a positive and significant effect between entrepreneurial competence on entrepreneurial intention, and 4) there is a. positive and significant effect from entrepreneurial competence which becomes a bridge between digital entrepreneurship training and entrepreneurial intention.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32747 Pengaruh Pemanfaatan Media Sosial, Inovasi dan Modal Usaha terhadap Keberlanjutan Usaha 2024-10-31T16:30:38+00:00 Misshell Chai misshell.115200281@stu.untar.ac.id Sarwo Edy Handoyo sarwoh@fe.untar.ac.id <div><span lang="IN">Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menganalisis </span><span lang="IN">pengaruh pemanfaatan media sosial, inovasi dan modalk usaha terhadap keberlanjutan usaha UMKM di Jakarta Barat. Metode penentuan sampel menggunakan metode&nbsp;</span><em><span lang="SV">non probability sampling</span> </em></div> <div><span lang="SV">dengan jenis <em>purposive sampling</em>. </span><span lang="IN">Metode pengumpulan data dengan menggunakan </span><span lang="SV">kuesioner </span><span lang="IN">yang di bagikan kepada 100 responden</span><span lang="SV">.&nbsp;</span><span lang="IN">Analsis data menggunakan analisis SEM PLS</span><span lang="SV">.&nbsp;</span><span lang="SV">Hasil analisis menyimpulkan </span><span lang="IN">bahwa terdapat pengaruh&nbsp;</span><span lang="IN">pemanfaatan media sosial, inovasi dan modalk usaha terhadap keberlanjutan usaha UMKM di Jakarta Barat.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="IN">The aim of this research is to determine and analyze the influence of the use of social media, innovation and business capital on the sustainability of MSME businesses in West Jakarta. The sample determination method uses a non-probability sampling method with purposive sampling type. The data collection method used a questionnaire which was distributed to 100 respondents. Data analysis used SEM PLS analysis. The results of the analysis conclude that there is an influence of the use of social media, innovation and business capital on the sustainability of MSME businesses in West Jakarta.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32748 Pengaruh Karakteristik Pekerjaan dan Kompensasi terhadap Kepuasan Kerja Karyawan pada PT Prudential 2024-10-31T16:35:04+00:00 Michelle Laudia Bella michelle.115200065@stu.untar.ac.id Kurniati W. Andani kurniatiw@fe.untar.ac.id <div><span lang="IT">Bagi karyawan, kompensasi merupakan hal yang utama dalam melangsungkan kehidupan. Namun, menjadi seorang agen asuransi terkadang harus siap menerima upah yang tidak setimpal dengan usaha yang dilakukan. Pada umumnya, karyawan akan puas jika kompensasi yang diberikan setimpal dengan usaha yang dikeluarkan. Semakin besar kompensasi yang diberikan maka karyawan akan semakin puas terhadap pekerjaannya. Namun, tidak hanya kompensasi saja yang menjadi salah satu faktor kepuasan kerja karyawan. Tetapi karakteristik dari pekerjaan juga menjadi pengaruh seseorang dalam mendapatkan kepuasan kerja. Karakteristik pekerjaan memiliki peran penting demi keberlangsungan dan kesuksesan seseorang dalam melakukan pekerjaannya. Masalahnya adalah tidak semua karyawan dapat memahami karakteristik pekerjaan yang mereka miliki, sehingga hal ini membuat harapan dan ekspektasi karyawan terhadap kepuasan kerja tidak seimbang. Sehingga penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa jauh pengaruh dari karakteristik pekerjaan dan kompensasi terhadap kepuasan kerja. </span><span lang="EN-US">Teknik pengambilan sampel yang digunakan pada penelitian ini adalah <em>non-probability sampling</em> dengan teknik <em>purposive sampling</em> beserta jumlah responden sebanyak 100 responden yang merupakan agen asuransi PT Prudential Life Assurance. Pengolahan data dilakukan dengan menggunakan <em>software</em> SmartPLS 4. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa karakteristik pekerjaan dan kompensasi memiliki pengaruh yang positif terhadap kepuasan kerja karyawan. Karakteristik pekerjaan dan kompensasi juga memiliki hubungan yang signifikan terhadap kepuasan kerja karyawan.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">For employees, compensation is the main thing in life. However, being an insurance agent sometimes means you have to be prepared to accept wages that are not commensurate with the effort you put in. In general, employees will be satisfied if the compensation given is commensurate with the effort expended. The greater the compensation given, the more satisfied employees will be with their work. However, compensation is not the only factor that is a factor in employee job satisfaction. But the characteristics of the job also influence a person in getting job satisfaction. Job characteristics have an important role in a person's continuity and success in carrying out their work. The problem is that not all employees can understand the characteristics of the job they have, so this makes employee hopes and expectations regarding job satisfaction unbalanced. So this research aims to find out the influence of job characteristics and compensation on job satisfaction. The sampling technique used in this research was non-probability sampling with a purposive sampling technique and the number of respondents was 100 respondents who were insurance agents at PT Prudential Life Assurance. Data processing was done using SmartPLS 4 software. The results of the research show that job characteristics and compensation have a positive influence on employee job satisfaction. Job characteristics and compensation also have a significant relationship to employee job satisfaction.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32749 Pengaruh Kerjasama Tim dan Pelatihan terhadap Kinerja Melalui Kepuasan Kerja pada Karyawan 2024-10-31T16:42:15+00:00 Oliver Budi Wangge oliver.115200221@stu.untar.ac.id Ronnie R. Masman ronniem@fe.untar.ac.id <div><span lang="IT">Kinerja adalah faktor yang mengukur hasil kerja dari seorang karyawan dengan harapan atau ekspektasi yang diberikan perusahaan. Kinerja sendiri dapat dipengaruhi berbagai faktor salah satunya adalah kepuasan kerja. Karyawan dengan tingkat kepuasan kerja yang tinggi cenderung dapat menunjukan kinerja yang baik pada organisasi tempat mereka bekerja. Kepuasan kerja itu sendiri dapat dipengaruhi oleh kerjasama tim dan pelatihan. Pembentukan kerjasama tim yang baik serta mendukung karyawan akan meningkatkan kepuasan kerja yang akan berdampak pada meningkatnya kinerja. Pemberian pelatihan yang sesuai dapat mendukung pekerjaan karyawan dapat membuat karyawan merasakan kepuasan yang pada akhirnya membuat karyawan memaksimalkan kinerjanya. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh dari kerjasama tim dan pelatihan terhadap kinerja melalui kepuasan kerja. Peneliti menyebarkan kuesioner kepada 48 responden. Metode pengambilan sampel adalah&nbsp; non-probability sampling dengan jenis total sampling. Metode analisis data dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dan Structural Equation Modelling (SEM) dengan pendekatan Partial Least Squares (PLS). Hasil dari penelitian ini menyatakan bahwa kerjasama tim dan pelatihan berpengaruh terhadap kepuasan kerja sementara kerjasama tim dan pelatihan tidak berpengaruh terhadap kinerja dan kepuasan kerja berpengaruh terhadap kinerja pada karyawan PT Boom Juara Emas.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="IN">Performance is a factor that measures the work results of an employee with the hopes or expectations given by the company. Performance itself can be influenced by various factors, one of which is job satisfaction. Employees with a high level of job satisfaction tend to show good performance in the organization where they work. Job satisfaction itself can be influenced by teamwork and training. Forming good teamwork and supporting employees will increase job satisfaction which will have an impact on increasing performance. Providing appropriate training can support employee work and can make employees feel satisfaction which ultimately makes employees maximize their performance. The purpose of this research is to determine the effect of teamwork and training on performance through job satisfaction. Researchers distributed questionnaires to 48 respondents. The sampling method is non-probability sampling with total sampling type. The data analysis method in this research is the quantitative method and Structural Equation Modeling (SEM) with the Partial Least Squares (PLS) approach. The results of this research state that teamwork and training have an effect on job satisfaction while teamwork and training have no effect on performance and job satisfaction has an effect on the performance of PT Boom Juara Emas employees.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32750 Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Orientasi Kewirausahaan dan Kepercayaan Diri terhadap Intensi Kewirausahaan Hijau 2024-10-31T16:46:17+00:00 Sherafina Angelia sherafina.115200299@stu.untar.ac.id Nur Hidayah nurh@fe.untar.ac.id <div><span lang="EN-US">Penelitian ini bertujuan untuk menguji secara empiris pengaruh pendidikan kewirausahaan, orientasi kewirausahaan dan kepercayaan diri terhadap intensi kewirausahaan hijau. Teknik pengambilan sampel menggunakan metode <em>purposive sampling</em> dengan teknik pengambilan data menggunakan kuesioner melalui <em>google form</em> dengan jumlah 165 responden mahasiswa </span><span lang="EN-US">yang sudah mengikuti mata kuliah kewirausahaan dan telah menentukan konsentrasi pada jurusan Manajemen (pemasaran, sumber daya manusia, keuangan dan kewirausahaan) di semester 4&nbsp;</span>Universitas Tarumanagara. Kemudian, data analisis penelitian ini menggunakan pendekatan metode <em>Partial Least Square – Structural Equation Modeling</em> (PLS-SEM) dengan <em>software </em>SmartPLS versi 4.0.9.6. Hasil dari penelitian ini menunjukkan pendidikan kewirausahaan, orientasi kewirausahaan dan kepercayaan diri berpengaruh positif terhadap intensi kewirausahaan hijau mahasiswa di Universitas Tarumanagara.</div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">This study aims to test empirically the effect of entrepreneurial education, entrepreneurial orientation and self-confidence to green entrepreneurial intention. The sampling technique used purposive sampling method with data retrieval techniques using questionnaires through google form a total of 165 student respondents who have attended entrepreneurship courses and have determined concentrations in the Management (marketing, human resources, finance and entrepreneurship) in the 4th semester Universitas Tarumanagara. Then, the research analysis data uses the Partical Least Square method – Structural Equation Modeling (PLS-SEM) with SmartPLS version 4.0.9.6. The results of this study show entrepreneurial education, entrepreneurial orientation and self-confidence have a positive effect on the green entrepreneurial intention student at Universitas Tarumanagara.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32751 Determinan Niat untuk Membeli Produk Skincare: Peran Mediasi dari Nilai yang Dipersepsikan 2024-10-31T16:52:54+00:00 Tiffany Alvera tiffany.115200179@stu.untar.ac.id Galuh Mira Saktiana galuhs@fe.untar.ac.id <div><span lang="EN-US">Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji pengaruh pemasaran media sosial, citra merek, E-WOM, dan nilai yang dipersepsikan pada niat untuk membeli serta pengaruh mediasi nilai yang dipersepsikan terhadap pengaruh pemasaran media sosial dan citra merek pada niat untuk membeli. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif. Data diperoleh menggunakan metode <em>purposive sampling</em> dengan menyebarkan Google form. Sampel penelitian ini adalah 160 individu Generasi Z (14-28 tahun) yang mengetahui merek Azarine dan berdomisili di wilayah DKI Jakarta. Data yang dianalisis menggunakan SmartPLS versi 3 menunjukkan bahwa pemasaran media sosial, citra merek, E-WOM, dan nilai yang dipersepsikan memiliki pengaruh positif signifikan pada niat untuk membeli. Nilai yang dipersepsikan ditemukan memediasi pengaruh citra merek pada niat untuk membeli secara parsial, tetapi tidak memediasi pengaruh pemasaran media sosial pada niat untuk membeli. Penelitian ini menyarankan agar Azarine lebih memfokuskan pemasarannya melalui media sosial, memperkuat citra merek, serta memanfaatkan E-WOM sebagai strategi pemasaran untuk meningkatkan niat membeli konsumen.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">The purpose of this study is to examine the influence of social media marketing, brand image, E-WOM, and perceived value on intention to purchase as well as the mediating influence of perceived value on the influence of social media marketing and brand image on intention to purchase. This research is quantitative descriptive. Data was obtained using a purposive sampling method by distributing a Google form. The sample for this research was 160 Generation Z individuals (14-28 years old) who recognized the Azarine brand and lived in DKI Jakarta. Data analyzed using SmartPLS version 3 shows that social media marketing, brand image, E-WOM, and perceived value have a significant positive influence on intention to purchase. Perceived value was found to partially mediate the influence of brand image on intention to purchase, but did not mediate the influence of social media marketing on intention to purchase. This research suggests that Azarine should focus more on its social media marketing, strengthen its brand image, and utilize E-WOM as a marketing strategy to increase consumer’s intention to purchase.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32752 Purchase Decision pada Produk Kecantikan Melalui Social Media Influencer dan Gender Sebagai Moderasi 2024-10-31T16:57:44+00:00 Valencia Rosaline Yong valencia.115200275@stu.untar.ac.id Frangky Slamet frangkys@fe.untar.ac.id <div><span lang="IT">Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh dari <em>Social Media Influencer</em> dengan dimensi jumlah pengikut, konten, kredibilitas informasi, keahlian, dan daya tarik terhadap <em>purchase decision brand skin care </em>Skintific di Jabodetabek dengan<em> gender </em>sebagai variabel moderasi<em>. </em>Data dikumpulkan melalui penyebaran kuesioner secara <em>online</em> dengan metode <em>non-probability sampling</em> dengan total 145 responden yang berada di wilayah Jabodetabek yang pernah/ sedang menggunakan produk Skintific. </span><span lang="EN-US">Data analisis yang digunakan pada penelitian ini adalah <em>Partial Least Square</em> (SmartPLS). Hasil dari penelitian ini adalah jumlah pengikut berpengaruh positif dan signifikan terhadap <em>purchase decision</em>, konten tidak berpengaruh pada <em>purchase decision, </em>kredibilitas informasi berpengaruh positif dan signifikan terhadap <em>purchase decision</em>, keahlian berpengaruh positif dan signifikan terhadap <em>purchase decision</em>, daya tarik berpengaruh positif dan signifikan terhadap <em>purchase decision</em>, <em>gender</em> tidak memoderasi pada <em>purchase decision</em>.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">This study aims to determine the effect of Social Media Influencers with the dimensions of the number of followers, content, information credibility, expertise, and attractiveness on the purchase decision of the Skintific skin care brand in Jabodetabek with gender as a moderating variable. Data was collected through distributing questionnaires online with a non-probability sampling method with a total of 145 respondents in the Jabodetabek area who have used / are using Skintific products. The data analysis used in this study is Partial Least Square (SmartPLS). The results of this study are the number of followers has a positive and significant effect on purchase decision, content has no effect on purchase decision, information credibility has a positive and significant effect on purchase decision, expertise has a positive and significant effect on purchase decision, attractiveness has a positive and significant effect on purchase decision, gender does not moderate purchase decision.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32753 Pentingnya Pengetahuan Kewirausahaan, Kreativitas dan Motivasi terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa 2024-10-31T17:04:01+00:00 Vanessa Griselda vanessa.115200267@stu.untar.ac.id Ida Puspitowati idap@fe.untar.ac.id <div><span lang="IT">Penelitian ini bertujuan untuk menguji secara empiris pengaruh pendidikan kewirausahaan, kreativitas, dan motivasi terhadap minat berwirausaha. Teknik pengambilan sampel menggunakan metode <em>non-probability</em> sampling dan teknik <em>purposive</em> sampling dengan kriteria mahasiswa yang telah mengambil matakuliah kewirausahaan pada tiga di Universitas Tarumanagara. Teknik pengambilan data menggunakan kuesioner melalui google form dengan total 100 mahasiswa dari tiga Fakultas di Universitas Tarumanagara. analisis data pada penelitian ini menggunakan pendekatan metode <em>Partial Least Square - Structural Equation Modeling</em> (PLS-SEM) dengan <em>software SmartPLS</em> versi 4. Hasil dari penelitian ini menunjukkan pendidikan kewirausahaan, dan kreativitas berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat berwirausaha, sementara motivasi berpengaruh positif namun tidak signifikan terhadap minat berwirausaha.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">This research aims to empirically test the influence of intrepreneurship education, creativity and motivation on interest in entrepreneurship. The sampling technique used a non-probability sampling method and a purposive sampling technique with the criteria of students who had taken three entrepreneurship courses at Tarumanagara University. The data collection technique used a questionnaire via Google Form with a total of 100 students from three faculties at Tarumanagara University. Data analysis in this research uses the Partial Least Square - Structural Equation Modeling (PLS-SEM) method approach with SmartPLS version 4 software. The results of this research show that entrepreneurship education and creativity have a positive and significant effect on interest in entrepreneurship, while motivation has a positive but not significant effect. significant impact on entrepreneurial interest.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32754 Faktor yang Mempengaruhi Repurchase Intention Shoppe dengan Customer Satisfaction sebagai Variabel Intervensi 2024-10-31T17:16:45+00:00 Veriana Anggrainy veriana.115200250@stu.untar.ac.id Andi Wijaya andiw@fe.untar.ac.id <div><span lang="EN-US">Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji dimensi dari kepemimpinan merek yang dirasakan. Apakah 1) a. kualitas; b. nilai; c. inovasi; d. popularitas dapat mempengaruhi niat membeli kembali shopee di Jakarta, 2) a. kualitas; b. nilai; c. inovasi; d. popularitas dapat mempengaruhi kepuasan konsumen shopee di Jakarta, 3) customers satisfaction berpengaruh terhadap niat membeli kembali shopee di Jakarta, 4) kepuasan konsumen dapat memediasi a. kualitas; b. nilai; c. inovasi; d. popularitas terhadap niat membeli kembali shopee di Jakarta. Penelitian ini menggunakan Teknik non-probability sampling, jumlah sampel dalam penelitian ini berjumlah 290 responden. Hasil penelitian ini menunjukkan variabel popularitas memiliki pengaruh yang positif dan signifikan terhadap niat membeli kembali, kualitas, nilai, inovasi tidak berpengaruh terhadap niat membeli kembali, dan kepuasan konsumen dapat memediasi kepemimpinan merek yang dirasakan terhadap niat membeli kembali.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="EN-US">The purpose of this research is to examine the dimensions of perceived brand leadership. Whether 1) a. quality; b. value; c. innovativeness; d. popularity can influence the repurchase intention of Shopee in Jakarta, 2) a. quality; b. value; c. innovativeness; d. popularity can influence customer satisfaction in Shopee in Jakarta, 3) customer satisfaction affects the repurchase intention of Shopee in Jakarta, 4) customer satisfaction can mediate a. quality; b. value; c. innovativeness; d. popularity in relation to the repurchase intention of Shopee in Jakarta. The study utilized a non-probability sampling technique, with a total of 290 respondents. The results of this study indicate that popularity variable has a positive and significant impact on repurchase intention, while quality, value, and innovativeness has no effect on repurchase intention, and customer satisfaction can mediate the effect of perceived brand leadership on repurchase intention.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32755 Pengaruh Orientasi Kewirausahaan terhadap Pengadopsian E-Commerce UMKM Melalui Mediasi Proses Manajemen Pengetahuan 2024-10-31T17:22:15+00:00 Vievie Vievie vievie.115200170@stu.untar.ac.id Louis Utama louisu@fe.untar.ac.id <div><span lang="IN">Perkembangan teknologi yang terus meningkat membuat adanya perubahan yang terjadi dalam kegiatan perdagangan yang dilakukan oleh seluruh masyarakat. Salah satunya yaitu adanya aktivitas internet yang semakin berkembang yang terbukti melalui penggunaan aplikasi <em>e-commerce</em> yang diperkirakan dapat meningkatkan daya saing bisnis, terutama bagi UMKM. Tujuan penelitian ini adalah untuk&nbsp; mengetahui pengaruh orientasi kewirausahaan terhadap pengadopsian <em>e-commerce</em> UMKM sektor kuliner di Jakarta Barat. Kemudian dilakukan pengujian proses manajemen pengetahuan sebagai mediasi orientasi kewirausahaan terhadap pengadopsian <em>e-commerce</em>. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini yaitu sebanyak 140 orang yang merupakan pemilik usaha kuliner baik berupa makanan atau minuman yang terdapat di Jakarta Barat khususnya daerah Dutamas dan Jelambar. Penelitian ini menggunakan teknik <em>non-probability</em> <em>sampling</em> dan metode <em>purposive sampling.</em> Data diperoleh melalui kuesioner yang disebarkan oleh penulis dengan mengunjungi secara langsung terhadap pemilik usaha UMKM sektor kuliner di Dutamas dan Jelambar yang menggunakan <em>e-commerce</em> dalam seluruh kegiatan usahanya. Kemudian data yang telah diperoleh, diolah menggunakan PLS-SEM dengan software statistik Smart PLS versi 3. Hasil yang diperoleh dalam penelitian ini menunjukkan bahwa orientasi kewirausahaan tidak memiliki pengaruh terhadap pengadopsian <em>e-commerce</em>, orientasi kewirausahaan memiliki pengaruh terhadap proses manajemen pengetahuan, proses manajemen pengetahuan memiliki pengaruh terhadap pengadopsian <em>e-commerce</em>, orientasi kewirausahaan memiliki pengaruh terhadap pengadopsian <em>e-commerce&nbsp;</em>melalui proses manajemen pengetahuan.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="IN">The ever-increasing development of technology has resulted in changes occurring in trading activities carried out by the entire community. One of them is the growing internet activity which is proven through the use of e-commerce applications which are expected to increase business competitiveness, especially for MSMEs. The aims of this research is to determine the effect of entrepreneurial orientation on the adoption of e-commerce by MSMEs in the culinary sector in West Jakarta. Then examine the knowledge management process as a mediator of entrepreneurial orientation towards e-commerce adoption. The sample used in this research was 140 people who were culinary business owners in the form of food or drinks in West Jakarta, especially the Dutamas and Jelambar areas. Data was obtained through a questionnaire which the author distributed by directly visiting MSME business owners in the culinary sector in Dutamas and Jelambar who use e-commerce in all their business activities. This research uses non-probability sampling techniques and purposive sampling methods. Then the data obtained was processed using PLS-SEM with Smart PLS version 3 statistical software. The results obtained in this research indicate that entrepreneurial orientation has no influence on e-commerce adoption, entrepreneurial orientation has an influence on the knowledge management process, the knowledge management process has an influence on e-commerce adoption, entrepreneurial orientation has an influence on e-commerce adoption through the knowledge management process.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32756 Peran Efikasi Diri dan Kompetensi Kewirausahaan terhadap Keberhasilan Berwirausaha Dimoderasi Dukungan Keluarga 2024-10-31T17:25:48+00:00 Vivien Lee vivien.115200138@stu.untar.ac.id Mei Ie meii@fe.untar.ac.id <div><span lang="id">Efikasi diri diartikan sebagai keyakinan seseorang terhadap kemampuan mereka untuk menggerakkan motivasi, kekuatan kognitif, dan tindakan yang diperlukan untuk menyelesaikan tugas tertentu. Kompetensi kewirausahaan merupakan keterampilan yang dimiliki seorang wirausahawan, sepertiharga diri, pengetahuan khusus tentang pekerjaan, sifat, dan sosial, kompetensi manajemen, dan kemampuan untuk berkolaborasi, yang berkontribusi pada peningkatan hasil perusahaan. Keberhasilan berwirausaha merupakan pencapaian tujuan finansial perusahaan, tujuan pemilik, dan tujuan konsumen dalam jangka waktu tertentu. Dukungan keluarga merupakan tingkat dukungan yang diberikan, baik dalam hal perasaan, sosial, maupun finansial, untuk memulai fondasi kewirausahaan. Penelitian ini diadakan dengan tujuan agar mengetahui kontribusi pada efikasi diri dan kompetensikewirausahaan terhadap keberhasilan berwirausaha UMKM dan efek moderasi dukungan keluarga. Penyebaran kuesioner dilakukan oleh peneliti secara online kepada 55 pemilik UMKM di Jakarta Barat. Teknik mengambil sampel menggunakan <em>non- probability sampling </em>yang berupa <em>purposivesampling</em>. PLS-SEM menjadi metode yang dipakai untuk menganalisis data yang menggunakan <em>software </em>SmartPLS versi 4.0.9.6 untuk mengukur tingkat signifikansinya. Penelitian ini menghasilkan efikasi diri berpengaruh positif dan signifikan terhadap keberhasilan berwirausaha. Kompetensi kewirausahaan berpengaruh negatif dan signifikan terhadap keberhasilan berwirausaha. Dukungan keluarga berpengaruh positif dan tidak signfikanterhadap keberhasilan berwirausaha. Dukungan keluarga memoderasi dengan negatif secara signfikan dampak efikasi diri terhadap keberhasilan berwirausaha. Dukungan keluarga memoderasi dengan negatif secara signifikan dampak kompetensi kewirausahaan terhadap keberhasilanberwirausaha.</span></div> <div> </div> <div> <div><em><span lang="id">Self-efficacy is defined as a person's belief in their ability to mobilize the motivation, cognitive power, and actions needed to accomplish a specific task. Entrepreneurial competencies are skills possessed by an entrepreneur, such as self-esteem, job-specific, trait, and social knowledge, management competencies, and the ability to collaborate, which contribute to improving company results. Entrepreneurial success is the achievement of the company's financial goals, owner goals, and consumer goals within a certain period of time. Family support is the level of support provided, both in terms of feelings, social, and financial, to start the foundation of entrepreneurship. This study was conducted with the aim of knowing the contribution of self-efficacy and entrepreneurial competence to the success of MSME entrepreneurship and the moderating effect of family support. The questionnaire was distributed by researchers online to 55 MSME owners in West Jakarta. The sampling technique uses non-probability sampling with purposive sampling approach. PLS-SEM is the method used to analyze data using SmartPLS software version 4.0.9.6 to measure the level of significance. This study results in self-efficacy has a positive and significant effect on entrepreneurial success. Entrepreneurial competence has a negative and significant effect on entrepreneurial success. Family support has a positive and non-significant effect on entrepreneurial success. Family support moderates with a significant negative impact of self-efficacy on entrepreneurial success. Family support moderates with a significant negative impact of entrepreneurial competence on entrepreneurial success.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32757 Keefektifan Manajemen Risiko dan Strategi Investasi terhadap Profitabilitas pada Trading Forex 2024-10-31T17:32:00+00:00 Dionisius Lumbantobing dionisius.115200340@stu.untar.ac.id Yusbardini Yusbardini yusbardini@fe.untar.ac.id <div><span lang="IT">Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh manajemen risiko dan strategi investasi terhadap profitabilitas dalam perdagangna forex. </span>Penelitian ini bersifat prediktif dan menggunakan metode kuantitatif. Data dianalisis menggunakan Structural EEquation Modeling (SEM) dan optimasi Partial Least Square (PLS) dengan Smart PLS 4.&nbsp;<span lang="IT">Penelitian ini menggunakan manajemen risiko dan strategi investasi sebagai variabel independen, sedangkan profitabilitas perdagangan forex sebagai variabel dependen. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa manajemen risiko dan strategi investasi keduanya memengaruhi profitabilitas perdagangan foex, meskipun manajemen risiko memengaruhi profitabilitas perdagangan forex, namun tidak signifikan. Namun, strategi investasi, di sisi lain, memengaruhi profitabilitas perdagangan forex secara signifikan.</span></div> <div>&nbsp;</div> <div> <div><em><span lang="IT">This study aims to examine the influence of risk management and investment strategy toward profitability of forex trading. This study is a predictive study which uses quantitative method. Data was analyzed by using Structural Equation Modeling (SEM) and optimization of Partial Least Square (PLS) with Smart PLS 4. This study examines risk management and investment strategy as independent variables, and profitability of forex trading as dependent variable. This study suggests that risk management and investment strategy influence profitability of forex trading, although risk management doesn’t influence profitability of forex trading significantly. However, investment strategy, on the other side, influences profitability of forex trading significantly.</span></em></div> </div> 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32726 Cover Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan Vol. 6 No. 4 2024-10-31T14:57:32+00:00 Keni Keni keni@fe.untar.ac.id 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan https://journal.untar.ac.id/index.php/JMDK/article/view/32727 Daftar Isi Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan, Vol. 6, No. 4 2024-10-31T14:59:24+00:00 Keni Keni keni@fe.untar.ac.id 2024-10-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan