Komunikasi Bisnis Lintas Budaya Sekretaris Pada Atasan (Studi Pada Alila Hotel Solo)

Main Article Content

Yunita Budi Rahayu Silintowe
Margareta Cahya Christy Pramudita

Abstract

ABSTRACT:

There are barriers in communication occurs on Operations Secretary at Alila Hotels Solo. Some of obstacles that arise are caused by some leaders or coworkers at Alila Hotels Solo are expatriates or even people in Indonesia who have different cultural backgrounds. There is a culture that affects the way everyone in conveying the message, so that there is a difference in perception between secretary and boss or other colleagues. In this study will be seen from two different viewpoints culture is low context and high context culture. This type of research is qualitative. Data collection techniques is using observation and interview methods to collect the data needed to accurately. The result show that low context and high context culture culture in cross-cultural business communication is not applied exclusively in the process of business communication at Alila Hotels Solo.

ABSTRAK:

Hambatan-hambatan dalam berkomunikasi terjadi pada Operations Secretary di Alila Hotels Solo. Beberapa hambatan yang muncul disebabkan oleh beberapa pimpinan atau rekan kerja di Alila Hotels Solo adalah expatriate atau bahkan orang Indonesia yang memiliki latar belakang budaya berbeda. Budaya mempengaruhi cara setiap orang dalam menyampaikan pesan, sehingga terdapat perbedaan persepsi antara sekretaris dengan atasan atau rekan kerja yang lain. Dalam penelitian ini akan dilihat dari dua sudut pandang yang berbeda yaitu low context culture dan high context culture. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif. Teknik pengambilan data adalah dengan menggunakan metode observasi dan metode wawancara untuk mengumpulkan data-data yang diperlukan secara akurat. Hasil penelitian menunjukkan bahwa low context culture dan high context culture dalam komunikasi bisnis lintas budaya tidak diterapkan secara eklusif dalam proses komunikasi bisnis di Alila Hotels Solo.

 

Article Details

How to Cite
Silintowe, Y. B. R., & Christy Pramudita, M. C. (2017). Komunikasi Bisnis Lintas Budaya Sekretaris Pada Atasan (Studi Pada Alila Hotel Solo). Jurnal Komunikasi, 8(2), 147–158. https://doi.org/10.24912/jk.v8i2.67
Section
Articles

References

Dumbrava, G. (2010). The Concept of Framing in Cross-Cultural Business Communication. Annals of the University of Petrosani, Economics, 10(1), 2010, 83-90, 85.

Gamsriegler, A. (2005). High-Context and Low Context Communication Styles. Studiengang Informationsberufe; Information & Knowledge Management, 4.

Huang, L. (2010). Cross-cultural Communication in Business Negotiations. International Journal of Economics and Finance Vol. 2, No. 2; May 2010, 199.

Kawar, T. I. (2012). Cross-cultural Differences in Management. International Journal of Business and Social Science Vol. 3 No. 6; [Special Issue -March 2012], 110.

Matthews, L. C., & Thakkar, B. (2012). The Impact of Globalization on Cross-Cultural Communication. Globalization–Education and Management Agendas, 331.

Narbuko, C. & Achmadi A. (2010). Metodologi Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.

Okro, E. (2012). Cross-Cultural Etiquette and Communication in Global Business: Toward a Strategic Framework for Managing Corporate Expansion. International Journal of Business Management; Vol. 7, No. 16, 133.

Purwanto, D. (2011). Komunikasi Bisnis. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Rozalena, A. (2014). Model Budaya Organisasi Berbasis High And Low Context pada Kegiatan Komunikasi Bisnis Antarbudaya. Prosiding Seminar Bisnis & Teknologi ISSN: 2407-6171, 33-34.