Dinamika Pesan Iklan

Main Article Content

Eko Harry Susanto

Abstract

Abstract:

The dynamics of the spread of ads that are more interesting and varied portrait of real freedom of communication that thrives in Indonesia after the change of government that strict monitoring of the messages being diffused to the public. Essentially it encourages free expression of creative ideas in the competition to market their goods and services. Critical observations on the development of advertising, shows that advertising still remains within the scope of science communication plays an important role in providing organizing messages limit. Nevertheless the practical aspects in society as a consumer or target advertising messages, advertising is not impossible also more focused on profit efforts. Of course the size of the business, good advertising is a creed which is able to attract consumer interest, although not impossible is not in line with the ideal advertisement should provide transparent and comprehensive information to the public.

Abstrak:

Dinamika penyebaran iklan yang semakin menarik dan variatif merupakan potret nyata kebebasan berkomunikasi yang tumbuh subur di Indonesia pasca pergantian pemerintahan yang melakukan pengawasan ketat terhadap pesan-pesan yang didifusikan kepada masyarakat. Hakikatnya kebebasan berekspresi memang mendorong munculnya ide kreatif dalam persaingan untuk memasarkan barang dan jasa. Pengamatan kritis terhadap berkembangnya periklanan, menunjukkan bahwa iklan masih tetap dalam lingkup ilmu komunikasi yang berperan penting dalam memberikan batasan pengorganisasian pesan. Kendati demikian dalam aspek yang praktis di masyarakat ataupun konsumen sebagai sasaran pesan iklan, bukan mustahil iklan juga lebih berfokus kepada upaya keuntungan. Tentu saja dalam ukuran bisnis, kredo iklan yang baik adalah yang mampu menarik minat konsumen, meskipun bukan mustahil tidak sejalan dengan iklan ideal yang seharusnya transparan dan komprehensif memberikan informasi kepada khalayak.

 

Article Details

How to Cite
Susanto, E. H. (2016). Dinamika Pesan Iklan. Jurnal Komunikasi, 6(2), 1–9. https://doi.org/10.24912/jk.v6i2.28
Section
Articles
Author Biography

Eko Harry Susanto, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

References

Agung, Yuliana. 2003. 101 Konsultasi Praktis Pemasaran 1. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Kasali, Rhenald. 2002. Manajemen Periklanan, Konsep dan Aplikasinya di Indonesia, (PAU-EKONOMI-UI). Jakarta : Grafiti

Kotler, Philip. 1997. “Marketing Management”, Fifth Edition. Englewood Clifts NJ. Prentice Hall

Klepper, Otto. 1980. Advertising Procedure. New Jersey: Prentice Hall Inc

Liliweri, dan Hamdan. 2003. Dasar - Dasar Komunikasi. Bandung: Remaja Rosda. Mc.Nair, Brian. 2003. An Introduction to Political Communication. London: Routledge Palupi & Pambudi. 2006. Advertising That Sells. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama Palupi & Pambudi. 2010. Full Circle Managing Trough: Learning, Leading, dan Serving.

Bandung: Penerbit Mizan

Rusell, Vchristian Gilson. 2002. Strategic Management and Marketing in The Service,

Sector Cambride Massaachussetts.

Ruben, Brent D .1992. Communication and Human Behaviour, ThirdEdition,

Englewood Cliffs, New Jersey : Prentice Hall

Tjiptono, Fandy. 2002. Strategi Pemasaran. Edisi Kedua, Cetakan Keenam. Yogyakarta:

Penerbit ANDI

Watono, Adji.2010. Our Passion : Leading Innovation. Jakarta : Dwi Sapta.

Widyatama, Rendra. 2006. Bias Gender Dalam Iklan Televisi. Yogyakarta: Media

Pressindo

Wood, Julia. 2004. Communication: Theories in Action- An Introduction. Third Edition. Canada: Wadsworth – Thomson Publishing

(http://bisnis.news.viva.co.id/news/read/395530-2012--belanja-iklan-media-rp87-triliun, akses 10 Februaari 2014)

(http://wartaekonomi.co.id/berita8239/nielsen-belanja-iklan-2012-naik-20.html, akses 15 Januarai 2014)