PENGARUH BEBERAPA JENIS KACA DENGAN KETEBALAN TERTENTU TERHADAP RAMBATAN PANAS DARI SINAR MATAHARI KE DALAM RUANGAN

Main Article Content

Fermanto Lianto

Abstract

The Earth's surface Temperatures is increasing from year to year. Many things can cause a temperature rise in the earth, like the sun rising temperatures, global warming process, and the destruction of the ozone layer. There are several things that can cause damage to the ozone layer, one of which is gas CFC (Chlorofluorocarbons) resulting from the use of Air Conditioner (AC) to lower the temperature in the room.

As we know the use of glass windows in the room, besides entering sunlight, is also one of the causes influx of heat from the sun, so the type, thickness and construction of a glass window that is used will greatly affect the temperature in the room that lead to efficiency in the use of air conditioning.

There are several types of glass with different thickness can be used for the window are: clear glass, rayben glass, synergy glass, and others. There is also some material that can reduce the propagation of heat combined with glass as: a plastic film and glass will become a Laminated Glass Film, a glass and water will become a Glass-Water-Glass, etc.

This observation and research will compare several types of glass, and see the effect on propagation of heat from the sun into the room.

Suhu di permukaan bumi semakin bertambah panas dari tahun ke tahun. Banyak hal yang dapat menyebabkan suhu di bumi meningkat, seperti meningkatnya suhu sinar matahari, proses pemanasan global, dan rusaknya lapisan ozone. Ada beberapa hal yang dapat menyebabkan rusaknya lapisan ozone ini, salah satunya adalah gas CFC (Chlorofluorocarbon) yang dihasilkan akibat penggunaan Air Conditioner (AC) untuk menurunkan suhu di dalam ruangan. Seperti kita ketahui pemakaian jendela kaca pada ruangan, selain memasukan sinar matahari, juga merupakan salah satu penyebab masuknya panas dari sinar matahari, sehingga jenis, ketebalan dan konstruksi jendela kaca yang dipergunakan akan sangat berpengaruh terhadap suhu di dalam ruangan yang mengakibatkan efisiensi dalam penggunaan AC. Ada beberapa jenis kaca dengan berbagai ketebalan dapat dipergunakan untuk jendela diantaranya: kaca polos/clear, kaca rayben, kaca synergy, dan lain-lain. Ada juga beberapa material yang dapat mengurangi rambatan panas digabungkan dengan kaca seperti: plastik film dan kaca menjadi Kaca Laminated Film, air dan kaca menjadi Kaca-Air-Kaca, dan sebagainya. Pada pengamatan dan penelitian ini akan membandingkan beberapa jenis kaca diatas, dan melihat pengaruhnya terhadap rambatan panas dari sinar matahari ke dalam ruangan.

Article Details

Section
Articles